Nationale Museumweek (in Drenthe)

Voor de derde keer wordt de nationale museumweek gehouden. Als liefhebber van musea voelt dit als een feestweek. Eigenlijk wil ik overal wel even kijken. Hieronder volgen de musea die ik persé wil gaan zien of ik je heel erg kan aanraden, allemaal te vinden in Drenthe.

Elk museum heeft een pronkstuk, voor het Drents Museum is dat het meisje van Yde, voor kamp Westerbork is dat de commandantswoning. Op de website van de nationale museumweek deed ik alvast wat inspiratie op.

Assen

In Assen zal op dinsdag een grote zwarte koepel vereisen, aan de binnenkant komt een hologram van het meisje van Yde. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt, hier moet ik heen. Waarschijnlijk ga ik daarna nog even kijken bij de vaste collectie in het Drents Museum bij het Meisje van Yde te kijken.

Onderweg in het Drents Museum, tijd voor een museumselfie

Eelde
In het kader van “100 jaar de stijl – Van Mondriaan tot Dutch Design” heeft het internationaal klompenmuseum een hele bijzondere klompen expositie “Klompen andere stijl” dit lijkt me zeker een bezoek waard.

Eveneens in Eelde bevind zich Museum De Buitenplaats. Het pronkstuk daar is “Het luchtschip” gemaakt door Jan Steen. Dit museum staat al een tijdje op mijn wensenlijstje, dus misschien maakt dit mijn feestweek compleet.

Westerbork 

Nog maar kort geleden bezochten manlief en ik Kamp Westerbork. Over dit bezoek schreef ik een blog. Je leest hem hier.

Spiegeling in het pronkstuk van Kamp Westerbork deze museumweek.

Dit is zeker de moeite van het bezoeken waard, de geschiedenis is hier voelbaar. Maar ook de wandeling langs het melkwegpad is zeer verassend en leerzaam.

Borger 

Hier vind je het hunebedmuseum. Typisch Drenthe natuurlijk. Een paar jaar geleden ben ik hier al eens geweest, de foto’s heb ik opgezocht en die zijn echt heel erg dramatisch. Tijd voor een nieuw bezoek en nieuwe foto’s. Het pronkstuk van dit museum is “Het goud van de hunebedbouwers” gevonden bij het hunebed tussen Drouwen en Borger, de scherven van 160 aardewerken potten.

 Veenhuizen 

Om de keus helemaal onmogelijk te maken kan je ook nog naar het gevangenismuseum gaan. In het weekend 8 & 9 april krijg je 50% korting op de entree prijs. Er zijn in het weekend draaidemonstraties in de elektriciteitscentrale, je kan op zondag een rondleiding krijgen, of stap in de boevenbus. Ook hier schreef ik al een blogje over. Lees hem hier. 

Een foto gemaakt tijdens ons bezoek.

Waar ga jij heen? 

Dit zijn mijn favorieten voor deze week.

Zoek jij in jouw eigen regio pronkstukken? Kijk even op www.nationalemuseumweek.nl.

Laat in een reactie weten welk museum jij gaat bezoeken tijdens de nationale museumweek.

2 thoughts on “Nationale Museumweek (in Drenthe)

Add yours

  1. Zit weer helemaal in de museums. Vanmiddag door Veenhuizen gefietst, het was niet de moeite om het museum een bezoek te brengen, want je moet er toch de tijd voor nemen. Maar wel zitten genieten van een kop koffie, dan is het of je al in het museum rondloopt. Uiteindelijk is heel Veenhuizen een museumdorp toch?. Zeker een aanrader!!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

