Geocaching

Vandaag dwaal ik even af naar een andere hobby. Al oefen ik deze te weinig uit. Laten we het op de kou houden. Ik ben wel een luxe-cacher hoor.. Bbrr… Dat zoeken maakt je soms zo koud.

Wat is het?

Geocachen is een wandeling maken, alleen dan met opdrachten onderweg. Dit zorgt dat je goed op je omgeving moet letten bijvoorbeeld, hoeveel planken heeft dit bankje, of hoeveel bomen zie je voor je? En je komt op plekken die je anders nooit zou zien.

Je wandelt aan de hand van coördinaten een route, met onderweg waypoints. Aan het eind van de route kan je met alle waypoints antwoorden een puzzel, som oplossen of ze invullen op de ontbrekende cijfers in de coördinaten.

Ook heb je ”losse” caches, die kan je meenemen als je toevallig in de buurt bent. Soms liggen ze in de voortuin, of bij het station. Zomaar in de stad ergens. Elke stad heeft er vast en zeker een aantal.

Hoe vind je de caches?

Op de geocache website kan je een account aanmaken, ook zijn er apps die je kan downloaden, of je gebruikt een GPS apparaat. Het is wel aan te raden eerst met iemand mee te gaan die dit al een tijdje doet, ik begreep er niks van in het begin, en bovendien is het wel zo gezellig.

De route waar je hieronder de foto’s van ziet is in Norg.

Van wie zijn de cashes?

De cashes worden geplaats door andere gebruikers. Ik zou bijvoorbeeld een cache kunnen plaatsen. Dat lijkt me over een tijdje wel tof om te doen, maar ik voel me nog geen goede cacher. Aangezien ik niet in de kou wil zoeken bijvoorbeeld.

Maar stiekem lijkt het wel erg leuk. Ik heb mezelf gesteld dat als ik 100 caches heb gevonden ik er 1 mag plaatsen. Het aantal gevonden schatten staat nu op 46, we hebben nog een aantal te gaan.

Je kan zien dat er in de omgeving van Assen nog genoeg te zoeken zijn. De stippen met een smiley heb ik gevonden. Als je één hebt gevonden dan kan je die loggen, zodat de eigenaar ook weet dat jij er zojuist bent geweest. Ook kan je in de tekst zetten als er iets kapot, natgeregend of niet meer aanwezig is. Maar in mijn geval is het altijd nog goed gegaan. Op de andere afbeelding zie je het startscherm van de app die ik op mijn telefoon gebruik.

Op mijn to-do lijstje staat nog een keer een buitenlands cache. Het is iets wat je overal ter wereld kan doen.

De volgende keer als ik aan de wandel ga dan zal ik een verslag maken. Het is echt zo leuk om te doen.

dsc01818
Deze was wel in de winterkou.. Dit is toch een feestje om te vinden.
10 thoughts on “Geocaching

Add yours

  1. Superleuk! Mijn man heeft dat ook veel gedaan maar dat is verwaterd nu we een gezinnetje hebben. Zodra de tweeling groot genoeg zijn (ze zijn nu 3 jaar) lijkt me dit superleuk om samen met ze te gaan doen. Gaaf toch voor ze? De leukste cache die manlief met zijn teamgenoot had gemaakt hadden ze “De Frustratie” genoemd hahaha.

    Liked by 1 persoon

      1. Nee helaas, hij ligt hier in Helmond. Maar sinds de geboorte van onze tweeling is er nik meer aan gedaan door tijdgebrek en het gezin. Dus wel een beetje jammer maar hopelijk kunnen we het over een tijd weer als gezin gaan oppakken 🙂

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

